Každý rok platí povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do 31. března.
V tomto období musí být zimní pneumatiky nasazeny vždy, když:
- je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu či námrazy,
- nebo lze vzhledem k počasí důvodně předpokládat, že tyto podmínky během jízdy nastanou. Jinak riskujete pokutu až 2 000 Kč.
Připravte se na zimní sezónu kontrolou hloubky dezénu a přezutím na zimní pneumatiky.
Minimální hloubka dezénu je předepsána zákonem a liší se podle typu pneumatik i vozidla. Při jízdě na příliš sjetých pneumatikách riskujete nejen pokutu, ale také svou bezpečnost.
❄️ Minimální hloubka dezénu zimních pneumatik
U osobních vozů ≤ 3,5 t je minimální vzorek 4 mm.
U vozidel ≥ 3,5 t je minimální vzorek 6 mm na všech hnacích nápravách s trvalým přenosem síly.
☀️ Minimální hloubka dezénu letních pneumatik
U všech vozidel je minimální vzorek 1,6mm.
⛅ Minimální hloubka dezénu celoročních pneumatik
Celoroční pneumatiky se řídí stejnými pravidly jako letní a zimní pláště.
V letním období musí mít minimálně 1,6 mm.
V zimním období musí být hloubka vzorku minimálně 4 mm, případně 6 mm u vozidel nad 3,5 tuny.
Rizika jízdy na sjetých pneumatikách
Pokud je hloubka dezénu pod zákonem stanovenou hranicí, riskujete nejen pokutu, ale i ohrožení bezpečnosti. Mezi hlavní rizika patří:
- Pokuta až 2 000 Kč na místě (ve správním řízení 1 500–2 500 Kč).
- Možnost zákazu další jízdy, pokud stav pneumatik ohrožuje bezpečnost.
- Problémy s pojišťovnou, jelikož při nehodě může odmítnout plnění kvůli sjetým pneu.
- Neprodloužení STK
- Zhoršené jízdní vlastnosti - prodloužená brzdná dráha, riziko aquaplaningu, ztráta trakce na sněhu a ledu.
Ani starší pneumatiky s dostatečným dezénem nemusí být bezpečné. Po pěti a více letech stárne pryžová směs a zhoršuje se přilnavost.
Jak zjistit stav dezénu?
Kontrola hloubky dezénu patří k základní údržbě vozu a měla by se provádět pravidelně. Existuje hned několik metod, jak zjistit, zda už vaše pneumatiky potřebují výměnu:
1.Indikátory opotřebení (TWI)
Každá pneumatika má v dezénu umístěné malé výstupky označené jako TWI – Tread Wear Indicator. Tyto indikátory odpovídají minimální povolené hloubce vzorku. Pokud jsou v jedné rovině s běhounem, znamená to, že pneumatika už nesplňuje zákonné požadavky a je nutné ji vyměnit.
2. Měření dezénu mincí (5 Kč u letních, 50 Kč u zimních)
Jednoduchou orientační metodou je také měření pomocí mince. Zasuňte minci mezi drážky dezénu a pozorujte hloubku dezénu.
U letních pneumatik se používá pětikoruna hlavou dolů – pokud je vidět celá číslice 5, je dezén už pod hranicí 1,6 mm.
U zimních pneumatik se používá padesátikoruna. Pokud vidíte vnější okraj mince, znamená to, že vzorek je příliš nízký.
3. Hloubkoměr
Nejspolehlivější je použití speciálního hloubkoměru. Ten vám umožní přesně změřit hloubku dezénu. Měřit byste měli na více místech, nejen uprostřed běhounu, ale také u vnitřního a vnějšího okraje pneumatiky.
Tím zjistíte, jestli se pneumatiky sjíždí nerovnoměrně, což by mohlo signalizovat problém s tlakem nebo geometrií vozu.
Pravidelná kontrola je nutná minimálně dvakrát ročně – při přezutí na letní a zimní pneumatiky. Před delší cestou se také vyplatí prověřit hloubku vzorku.
Dojíždění zimních pneumatik v létě
Častá praxe některých řidičů je „dojet“ zimní pneumatiky během letní sezóny. Zákon to umožňuje, protože v létě stačí 1,6 mm vzorku. Bezpečnostní testy ale ukazují, že zimní pláště mají v teplém počasí až o 20 % delší brzdnou dráhu a horší jízdní stabilitu. Zvyšují i spotřebu paliva. Doporučujeme zimní pneumatiky používat jen v zimním období. V létě se vyplatí přezout na letní nebo celoroční pneumatiky.
Jaké nástroje jsou potřeba na výměnu kola?
Základem pro výměnu kol hever neboli zvedák, kterým vůz bezpečně zvednete. Poté budete potřebovat podpěry pod auto, které auto zajistí proti pádu. Pro povolení šroubů je nutná gola sada anebo pneumatický rázový utahovák.
Pro správné utažení šroubů na předepsaný moment, doporučujeme používat momentový klíč.
Abyste si při sezónním přezouvání zapamatovali, kde která pneumatika byla, využijte křídu nebo fix k jejich označení.
Hodí se i přenosný kompresor a manometr, se kterým snadno zkontrolujete tlak v pneumatikách.
Jak vyměnit pneumatiky na zimu?
- Zastavte vozidlo na rovině a pevném podkladu (asfalt, beton..)
- Zatáhněte ruční brzdu, zařaďte rychlost P anebo 1, a podložte auto zakládacím klínem pod protilehlá kola.
- Připravte si nářadí. Hever, podpěry a gola sadu/momentový klíč.
- Povolte každý šroub o ½ otáčky. Šrouby povolujte ještě když je vozidlo na zemi, ne na heveru.
- Najděte zvedací bod vozidla v manuálu a zasuňte pod něj hever.
- Zvedněte vozidlo heverem za zvedací bod. Zvedněte auto jen tolik, aby kolo „viselo“.
- Nastavte požadovanou výšku na podpěrách. Všechny podpěry musí mít stejnou nastavenou výšku, aby auto stálo rovně.
- Umístěte podpěru pod pevnou část vozidla (rám, náprava...).
- Spusťte heverem vozidlo na sedlo podpěry a jakmile vozidlo sedí bezpečně na podstavci můžete hever odstranit.
- Proces 6-9 opakujte na druhé straně vozidla. Pokud plánujete zvednout celé auto, začněte přední částí a potom zadní. Nikdy nenechávejte auto na zvednutém zvedáku.
- Povolte a vyšroubujte všechny šrouby
- Sundejte starou pneumatiku
- Zkontrolujte směr dezénu - šipka „Rotation“ ve směru jízdy.
- Nasaďte novou pneumatiku, tak aby díry na šrouby seděly s závity na kole. Utáhněte šrouby tak, aby se kolo neviklalo, ale finální dotažení provádějte až je vozidlo na zemi.
- Nadzvedněte vozidlo heverem za zvedací bod, odeberte podpěry a spusťte auto na zem.
- Proveďte finální utažení momentovým klíčem do kříže.
- Zkontrolujte tlak v pneumatice. Pokud je třeba Nahusťte na hodnoty ze štítku (hodnoty se nachází na dveřích řidiče anebo v manuálu)
- Po 50–100 km znovu dotáhněte šrouby. Ujistíte se, že si vše sedlo.
Vždy se řiďte instrukcemi v manuálu vozidla! Postup se může lišit dle typu a výrobce vozidla.
Nechte si pneumatiky vyvážit a mějte je v perfektním stavu
Kolik mm má dezén nové zimní pneumatiky?
Nové zimní pneumatiky mají hloubku dezénu 8 mm.
Co znamená označení pneumatik 3PMSF a M+S?
3PMSF (ikona hory s vločkou) je označení pneumatiky, které znamená že kolo má ověřený zimní výkon.
M+S je jen „bláto/sníh“ bez měřeného testu.










